Learning the Braille reading and writing system based on ICTs

Authors

  • Javier Sarango Espinoza National University of LojaCarrera de Ingeniería en Sistemas/Computación - Universidad Nacional de Loja, Loja, Ecuador
  • Wilman Chamba Zaragocín Carrera de Ingeniería en Sistemas/Computación - Universidad Nacional de Loja, Loja, Ecuador
  • Mariana Espinoza León Carrera de Ingeniería en Sistemas/Computación - Universidad Nacional de Loja, Loja, Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.54753/cedamaz.v12i1.1268

Keywords:

Braille, Application, Teaching, Bliseo, Visual impairment

Abstract

The present research consisted in the development of a mobile application called “Escribir con puntos“, for teaching Braille reading to people with or without visual impairment. We started by examining the state of the art on teaching based on ICTs of the Braille system, The application was designed and built together with a person with this type of disability and the evaluation of the application was based on the recommendations of an expert in Psychorehabilitation and especial education. The r esearch is of a scientific, exploratory and descriptive nature since it makes use of the analytical and scientific method, case studies, interviews and academic resources such as the didactic guide for Braille reading and writing. Finally, We were demonstrated that “Escribir con puntos“ will help in the teaching of the Braille system supporting the teaching-learning process to teachers,I was based on the results obtained in the evaluation of the application, following the pedagogical guidelines given by the expert in psychorehabilitation.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Ahumada, V. (2017). Corporalidad y performance. Personas de ceguera adquirida. , 5, 17-35.

Aispuro, E., Suárez, J., Aguilar, J., y Ruíz, M. (2014). Desarrollo de un prototipo de impresora braille de bajo coste como apoyo a la discapacidad visual. , 76, 79-88.

Almeida, A. S. L. (2018). Modelamiento con objetos 3d de los recursos lacustres de la provincia de imbabura que permita asociarlos mediante marcas para la visualización en las herramientas de realidad aumentada a través de un aplicativo móvil.

Cevallos, P. S., Romero, V. H., Paola, N. S., y Sandoval, E. V. (2018). Utilización de software en la enseñanza del idioma inglés básico a personas con discapacidad visual. , IX, 1-8.

Costa, C., Mattos, C., y Cuce, M. (2007). Estrategia pico para la construcción de la pregunta de investigación y la búsqueda de evidencias. , 15, 1-4.

Duarte, C. A. (2014). Módulo electrónico de enseñanza del sistema braille para niños en la federación de ciegos ecuatorianos sede quito.

Espinosa, A. T., Sagredo, J. C., Reyes, M. M., y García, M. L. (2012). Automatización de la codificación del patrón modelo vista controlador (mvc) en proyectos orientados a la web. CIENCIA ergo-sum, 19, 239-250.

Ferreyra, J. A., Méndez, A., y Rodrigo, M. A. (2009). El uso de las tic en la educación especial. descripción de un sistema informático para niños discapacitados visuales en etapa preescolar.

Linares A, R. (2008). Desarrollo Cognitivo: Las Teorías de Piaget y de Vygotsky. Master en Paidopsiquiatría. Bienio 07-08, I, 29.

Martínez, I., y Polo, D. (2004). Guía didáctica para la lectoescritura braille.

Núñez, N. A. P., y Arteaga, C. A. P. (2015). Desarrollo de sistemas de información, basado en xp y scrum, para mejorar los procesos de captura, edición y publicación de canales de televisión, radio emisoras y medios impresos en la empresa kybalio group s.a.c.

Ochaita, E., y Espinosa, M. A. (2011, 1). Desarrollo y educación de los niños ciegos y deficientes visuales: Areas prioritarias de intervención. Psykhe, 4.

Pantoja, E. B. (2004). El patrón de diseño modelo-vista controlador (mvc) y su implementación en java swing. Acta Nova, 2, 493-507.

Pedersen, P. N. (2006). Scrum y xp desde las trincheras (Vol. 5).

Rosario, Y. S. D. (2012). Conjunto de pruebas para el aseguramiento de la calidad de las aplicaciones para dispositivos móviles desarrolladas en el centro de desarrollo de la facultad regional granma. , 1-16.

Sotolongo, Y. J. (2012). Sistema informático para el control de los resultados académicos de los estudiantes de preuniversitario en el municipio baracoa.

Std, I. (2008). Especificaciónn de Requisitos según el estándar de IEEE 830.

Vallés, A. (2005). Comprensión lectora y procesos psicológicos. Liberabit, 11, 49-61.

Velásquez, J. D. (2015a). Una guía corta para escribir revisiones sistemáticas de literatura parte 1. DYNA, 81, 9-10.

Velásquez, J. D. (2015b, 2). Una guía corta para escribir revisiones sistemáticas de literatura parte 3. DYNA, 82, 9-12.

Velásquez, J. D. (2015c, 5). Una guía corta para escribir revisiones sistemáticas de literatura. parte 4. DYNA, 82, 9-12.

Published

2022-06-30

How to Cite

Sarango Espinoza, J., Chamba Zaragocín, W., & Espinoza León, M. (2022). Learning the Braille reading and writing system based on ICTs. CEDAMAZ, 12(1), 77–84. https://doi.org/10.54753/cedamaz.v12i1.1268

Issue

Section

Ciencias exactas e ingenierías