Learning the Braille reading and writing system based on ICTs
DOI:
https://doi.org/10.54753/cedamaz.v12i1.1268Keywords:
Braille, Application, Teaching, Bliseo, Visual impairmentAbstract
The present research consisted in the development of a mobile application called “Escribir con puntos“, for teaching Braille reading to people with or without visual impairment. We started by examining the state of the art on teaching based on ICTs of the Braille system, The application was designed and built together with a person with this type of disability and the evaluation of the application was based on the recommendations of an expert in Psychorehabilitation and especial education. The r esearch is of a scientific, exploratory and descriptive nature since it makes use of the analytical and scientific method, case studies, interviews and academic resources such as the didactic guide for Braille reading and writing. Finally, We were demonstrated that “Escribir con puntos“ will help in the teaching of the Braille system supporting the teaching-learning process to teachers,I was based on the results obtained in the evaluation of the application, following the pedagogical guidelines given by the expert in psychorehabilitation.Metrics
References
Ahumada, V. (2017). Corporalidad y performance. Personas de ceguera adquirida. , 5, 17-35.
Aispuro, E., Suárez, J., Aguilar, J., y Ruíz, M. (2014). Desarrollo de un prototipo de impresora braille de bajo coste como apoyo a la discapacidad visual. , 76, 79-88.
Almeida, A. S. L. (2018). Modelamiento con objetos 3d de los recursos lacustres de la provincia de imbabura que permita asociarlos mediante marcas para la visualización en las herramientas de realidad aumentada a través de un aplicativo móvil.
Cevallos, P. S., Romero, V. H., Paola, N. S., y Sandoval, E. V. (2018). Utilización de software en la enseñanza del idioma inglés básico a personas con discapacidad visual. , IX, 1-8.
Costa, C., Mattos, C., y Cuce, M. (2007). Estrategia pico para la construcción de la pregunta de investigación y la búsqueda de evidencias. , 15, 1-4.
Duarte, C. A. (2014). Módulo electrónico de enseñanza del sistema braille para niños en la federación de ciegos ecuatorianos sede quito.
Espinosa, A. T., Sagredo, J. C., Reyes, M. M., y García, M. L. (2012). Automatización de la codificación del patrón modelo vista controlador (mvc) en proyectos orientados a la web. CIENCIA ergo-sum, 19, 239-250.
Ferreyra, J. A., Méndez, A., y Rodrigo, M. A. (2009). El uso de las tic en la educación especial. descripción de un sistema informático para niños discapacitados visuales en etapa preescolar.
Linares A, R. (2008). Desarrollo Cognitivo: Las Teorías de Piaget y de Vygotsky. Master en Paidopsiquiatría. Bienio 07-08, I, 29.
Martínez, I., y Polo, D. (2004). Guía didáctica para la lectoescritura braille.
Núñez, N. A. P., y Arteaga, C. A. P. (2015). Desarrollo de sistemas de información, basado en xp y scrum, para mejorar los procesos de captura, edición y publicación de canales de televisión, radio emisoras y medios impresos en la empresa kybalio group s.a.c.
Ochaita, E., y Espinosa, M. A. (2011, 1). Desarrollo y educación de los niños ciegos y deficientes visuales: Areas prioritarias de intervención. Psykhe, 4.
Pantoja, E. B. (2004). El patrón de diseño modelo-vista controlador (mvc) y su implementación en java swing. Acta Nova, 2, 493-507.
Pedersen, P. N. (2006). Scrum y xp desde las trincheras (Vol. 5).
Rosario, Y. S. D. (2012). Conjunto de pruebas para el aseguramiento de la calidad de las aplicaciones para dispositivos móviles desarrolladas en el centro de desarrollo de la facultad regional granma. , 1-16.
Sotolongo, Y. J. (2012). Sistema informático para el control de los resultados académicos de los estudiantes de preuniversitario en el municipio baracoa.
Std, I. (2008). Especificaciónn de Requisitos según el estándar de IEEE 830.
Vallés, A. (2005). Comprensión lectora y procesos psicológicos. Liberabit, 11, 49-61.
Velásquez, J. D. (2015a). Una guía corta para escribir revisiones sistemáticas de literatura parte 1. DYNA, 81, 9-10.
Velásquez, J. D. (2015b, 2). Una guía corta para escribir revisiones sistemáticas de literatura parte 3. DYNA, 82, 9-12.
Velásquez, J. D. (2015c, 5). Una guía corta para escribir revisiones sistemáticas de literatura. parte 4. DYNA, 82, 9-12.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 CEDAMAZ
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
- After the scientific article is accepted for publication, the author agrees to transfer the rights of the first publication to the CEDAMAZ Journal, but the authors retain the copyright. The total or partial reproduction of the published texts is allowed as long as it is not for profit. When the total or partial reproduction of scientific articles accepted and published in the CEDAMAZ Journal is carried out, the complete source and the electronic address of the publication must be cited.
- Scientific articles accepted and published in the CEDAMAZ journal may be deposited by the authors in their entirety in any repository without commercial purposes.
- Authors should not distribute accepted scientific articles that have not yet been officially published by CEDAMAZ. Failure to comply with this rule will result in the rejection of the scientific article.
- The publication of your work will be simultaneously subject to the Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)