El acceso a la educación cómo derecho fundamental de las personas con discapacidad en Macas.

Main Article Content

Jorge Washington Barriga Palacios

Abstract

The right to education, like the other rights enjoyed by individuals, is a matter of social justice; however, for people with special abilities, this scenario is totally adverse, due to the lack of inclusive and equitable educational policies. Inclusive education is a fundamental right, recognized both internationally and nationally, which is contemplated and promulgated in the Constitution of the Republic of Ecuador and the Organic Law of Disabilities (LOD), which establishes the obligation of the State to guarantee accessible and quality education for people with disabilities. However, the effective implementation of these rights faces significant challenges.  The development of this publication seeks to analyze and investigate how this implementation has been carried out in the city of Macas and what obstacles persist, through the systematic review of different postulates and statistical data.

Article Details

How to Cite
Barriga Palacios, J. W. (2025). El acceso a la educación cómo derecho fundamental de las personas con discapacidad en Macas. Sur Academia: Revista Académica-Investigativa De La Facultad Jurídica, Social Y Administrativa, 12(24), 62–70. https://doi.org/10.54753/suracademia.v12i24.2302
Section
Artículos de Revisión

References

Campoy, I. (Ed.) (2004). Los derechos de las personas con discapacidad: perspectivas sociales, políticas, jurídicas y filosóficas. Madrid: Dykinson.

Cayo, L. (2004). Las demandas de las personas con discapacidad como una cuestión de derechos humanos. En I.

Campoy (Ed.), Los derechos de las personas con discapacidad: perspectivas sociales, políticas, jurídicas y filosóficas. Madrid: Dykinson.

Comité de los Derechos del Niño (2006). Observación General Nº 9. Los derechos de los niños con discapacidad. http://www.crin.org/resources/infodetail.asp?id=13091.

Comité de los Derechos del Niño (2008). Presentación de Informes por los Estados Partes. http://www2. ohchr.org/english/bodies/crc/docs/CRC.C.49.1_sp.doc.

OEA (1962). Octava Reunión de Consulta de Ministros de Relaciones Exteriores. OEA/Ser.C/II.8. http://www.oas.org/columbus/docs/OEASerCII.8Span.pdf.

Oficina Internacional de Educación (2008). La Educación inclusiva: el camino hacia el futuro. Ginebra.http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/Policy_Dialogue/48th_ICE/CONFINTED_48- 3_Spanish.pdf.

UNESCO (1994). Conferencia Mundial sobre Necesidades Educativas Especiales: Acceso y Calidad. http://unesdoc.unesco.org/images/0011/001107/110753so.pdf.

UNESCO (2000). Marco de Acción de Dakar. Educación para todos: cumplir nuestros compromisos. París.

UNICEF (2019), Every child learns. unicef education strategy 2019-2030, Nueva York.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.