Digital competencies and the understanding of the role of ICT in educational policies: A look at the professors of the Universidad Nacional de Loja

Authors

  • Dennis Jimbo-Sarmiento Universidad Nacional de Loja
  • Ketty Daniela Calva-Cabrera Universidad Nacional de Loja

DOI:

https://doi.org/10.54753/eac.v13i1.2222

Keywords:

Teacher education, Teacher attitudes, Higher education, Educational technology, UNESCO, education policy

Abstract

National University of Loja (UNL) has given special relevance to training in digital teaching competencies (DTC) aligning itself with the ICT Competencies Framework proposed by UNESCO (2019) in order to improve higher education in the digital era. Within this framework, a study was conducted using a quantitative approach. A 24-question questionnaire was applied to 157 teachers with the aim of assessing the level of training and application of digital competencies of the category understanding of the role of ICT in educational policies. The results showed that the average coefficient of CDD training was 3.92, a result qualified as medium-high level, while the coefficient of application of the competencies of the UNESCO ICT framework was 4.02, qualified as high level. In addition, statistical tests showed a significant and direct correlation between the variables, indicating that training has an impact on the application of digital skills. These results show that UNL faculty are at representative levels of CDD training and application, and that they understand and effectively apply the role of ICT according to educational policies. This is beneficial for the institution and places it on the path to becoming a leader in top quality higher education in a digitally changing environment.

References

Alejaldre, L. y Álvarez, E. (2019). La competencia digital docente del profesor universitario 3.0. Caracteres: estudios culturales y críticos de la esfera digital, 8(2), 205-236. http://uvadoc.uva.es/handle/10324/41380

Arellano, A. y Andrade, R. (2020). Competencias digitales docentes en profesores universitarios. Journal Educational Innovation/Revista Innovación Educativa, 20(83), 33-52. https://www.ipn.mx/assets/files/innovacion/docs/Innovacion-Educativa-83/Innovacion-educativa-83.pdf#page=35

Betancur, V. y García-Valcárcel, A. (2022). Necesidades de formación y referentes de evaluación en torno a la competencia digital docente: revisión sistemática. Fonseca, Journal of Communication, 25, 133–147. https://doi.org/10.14201/fjc.29603 DOI: https://doi.org/10.14201/fjc.29603

Bernate, J. y Fonseca, I. (2023). Competencias digitales en profesores de Licenciatura de Educación Física. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (49), 252-259. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8932203.pdf DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v49.96866

Cabero-Almenara, J.; Guillén-Gámez, F.D.; Ruiz-Palmero, J. & Palacios-Rodríguez, A. (2021). Classification models in the digital competence of higher education teachers based on the DigCompEdu Framework: logistic regression and segment tree. Journal of e-Learning & Knowledge Society, 17(1), 49-61. https://doi.org/10.20368/1971-8829/1135472

Cañete, D.; Torres, C.; Lagunes, A. y Gómez, M. (2022). Competencia digital de los futuros docentes en una Institución de Educación Superior en el Paraguay. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 63, 159-195. https://doi.org/10.12795/pixelbit.91049 DOI: https://doi.org/10.12795/pixelbit.91049

Casal-Otero, L.; Mariño-Fernández, R.; Barreira-Cerqueiras, E. y Fernández-de-la-Iglesia, J. (2022). La competencia digital de los futuros docentes de formación profesional: usos y actitudes que determinarán sus prácticas de enseñanza. RiiTE Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 12, 113-126. https://doi.org/10.6018/riite.522191 DOI: https://doi.org/10.6018/riite.522191

Cedillo, S. y Rivadeneira, E. (2020). Participación ciudadana en la gestión de las políticas educativas. Revista Conrado, 16(72), 210-216. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v16n72/1990-8644-rc-16-72-210.pdf

Chanchí, G.; Ospina, M. y Ospino, M. (2022). Hacia el desarrollo de las competencias digitales de la UNESCO durante el confinamiento en un curso de interacción persona computador. Revista Boletín Redipe, 11(2), 113-30. https://doi.org/10.36260/rbr.v11i2.1672 DOI: https://doi.org/10.36260/rbr.v11i2.1672

Dans, E. (2010). Todo va a cambiar. Deusto S.A. Ediciones 2010.

Delgado, S. (2019). Perspectivas en torno a la formación docente y la posibilidad de una capacitación y actualización constante: una mirada desde los actores en una universidad mexicana. Panorama, 13(1), 33-41. https://doi.org/10.15765/pnrm.v13i24.1204 DOI: https://doi.org/10.15765/pnrm.v13i24.1204

De la Cruz, J.; Santos, Mª.; Alcalá, Mª. y Maldonado, J. (2023). Competencias digitales docentes en la educación superior. un análisis bibliométrico. Hachetetepé. Revista científica en Educación y Comunicación, 26, 1-25. https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2023.i26.1103 DOI: https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2023.i26.1103

Dias-Trindade, S., y Albuquerque, C. (2022). Competencia digital de los docentes universitarios: un estudio de caso de Portugal. Ciencias Sociales, 11(10), 1-17. https://doi.org/10.3390/socsci11100481 DOI: https://doi.org/10.3390/socsci11100481

Dias-Trindade, S. & Moreira, J. (2023). Technologies and digital competences in portuguese education: history of its integration in pedagogical practices since the beginning of the 20th century. Atenas Journal of Education, 10(3), 381-396. https://doi.org/10.30958/aje.10-3-1 DOI: https://doi.org/10.30958/aje.10-3-1

Ecuavisa. (22 de febrero de 2024). Los bachilleres obtuvieron bajos puntajes en la evaluación Ser Estudiante. Ecuavisa. https://www.ecuavisa.com/noticias/sociedad/los-bachilleres-obtuvieron-bajos-puntajes-en-la-evaluacion-ser-estudiante-YE6886643

Gisbert Cervera, M.; González Martínez, J. y Esteve Mon, F. M. (2016). Competencia digital y competencia digital docente: una panorámica sobre el estado de la cuestión. RiiTE. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 0, 74-83. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/riite/2016/257631 DOI: https://doi.org/10.6018/riite2016/257631

González, Mª. (2021). La capacitación docente para una educación remota de emergencia por la pandemia de la COVID-19. Tecnología, Ciencia y Educación, 19, 81-102. https://doi.org/10.51302/tce.2021.614 DOI: https://doi.org/10.51302/tce.2021.614

Guillén-Gámez, F.; Ruiz-Palmero, J.; Palacios, A. y Martín-Párraga, L. (2022). Formación del profesorado universitario en Competencia Digital: análisis con métodos de investigación correlacionales y comparativos. Hachetetepé. Revista científica en Educación y Comunicación, 24, 1-11. https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2022.i24.1101 DOI: https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2022.i24.1101

López, E. y Tosina, R. (2023). La competencia digital del profesorado universitario durante la transición a la enseñanza remota de emergencia. Revista de Educación a Distancia (RED), 23(72), 1-19. http://dx.doi.org/10.6018/red.540121 DOI: https://doi.org/10.6018/red.540121

Marimon-Martí, M.; Romeu, T.; Usart, M. y Ojando, E. (2023). Análisis de la autopercepción de la competencia digital docente en la formación inicial de maestros y maestras. Revista de Investigación Educativa, 41(1), 51-67. https://doi.org/10.6018/rie.501151 DOI: https://doi.org/10.6018/rie.501151

Padilla-Hernández, A.; Sánchez, M. y López, A. (2019). Niveles de desarrollo de la Competencia Digital Docente: una mirada a marcos recientes del ámbito internacional. Innoeduca: international journal of technology and educational innovation, 5(2), 140-150. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7167038 DOI: https://doi.org/10.24310/innoeduca.2019.v5i2.5600

Padilla-Hernández, A.; Gámiz-Sánchez, V. y Romero-López, M.ª. (2020). Evolución de la competencia digital docente del profesorado universitario: incidentes críticos a partir de relatos de vida. Educar, 56(1), 109-127. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1088 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/educar.1088

Perdomo, B.; González-Martínez, O. y Barrutia, I. (2020). Competencias digitales en docentes universitarios: una revisión sistemática de la literatura. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 9(2), 92-115. https://doi.org/10.21071/edmetic.v9i2.12796 DOI: https://doi.org/10.21071/edmetic.v9i2.12796

Pernalete, J. y Odor, Y. (2021). Apropiación de las TIC desde la dimensión pedagógica de las competencias y estándares UNESCO: Contigo en la Distancia. Alternancia-Revista de Educación e Investigación, 3(5), 79-93. https://doi.org/10.33996/alternancia.v3i5.679

Peters, M.; Ejjaberi, A.; Martínez, M. y Fàbregues, S. (2022). Teacher digital competence development in higher education: Overview of systematic reviews. Australasian Journal of Educational Technology, 38(3), 122-139. https://doi.org/cr10.14742/ajet.7543 DOI: https://doi.org/10.14742/ajet.7543

Pinto, A.; Diaz, J. y Alfaro, C. (2016). Modelo espiral de competencias docentes TICTACTEP aplicado al desarrollo de competencias digitales. Hekademos: revista educativa digital, 19, 39-48. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6280715

Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants Part 1. On the Horizon, 9(5), 1-6. https://doi.org/10.1108/10748120110424816 DOI: https://doi.org/10.1108/10748120110424816

Rahimi, A. y Tafazoli, D. (2022). The role of university teachers' 21st-century digital competence in their attitudes toward ICT integration in higher education: Extending the theory of planned behavior. The JALT CALL Journal, 18(2), 238–263. https://doi.org/10.29140/jaltcall.v18n2.632 DOI: https://doi.org/10.29140/jaltcall.v18n2.632

Rengifo, G. y Espinoza, E. (2019). Estudio sobre los problemas en la educación ecuatoriana y políticas educativas, 1990-2018. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 2(3), 175-182. http://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/200/257 DOI: https://doi.org/10.62452/zdh4jk87

Romero, C.; Buzón-García, P. & Paz-Lugo, P. (2020). Improving Future Teachers’ Digital Competence Using Active Methodologies. Sustainability, 12, 1-15. https://doi.org/10.3390/su12187798 DOI: https://doi.org/10.3390/su12187798

Sánchez, M.; Miró, M.; Ruiz, F. y Cebrián de la Serna, M. (2022). Evaluación de programas online de capacitación docente sobre innovación y competencias digitales durante la Covid-19: Webinars UNIA. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(1), 121-140. https://doi.org/10.5944/ried.25.1.30763 DOI: https://doi.org/10.5944/ried.25.1.30763

Suárez, N. (2020). Formación docente universitaria y crisis sanitaria COVID-19. CienciAmérica: Revista de divulgación científica de la Universidad Tecnológica Indoamérica, 9(2), 109-114. http://dx.doi.org/10.33210/ca.v9i2.299 DOI: https://doi.org/10.33210/ca.v9i2.299

Tejada, J. y Pozos, K. (2018). Nuevos escenarios y competencias digitales docentes: hacia la profesionalización docente con TIC. Profesorado, revista de currículum y formación del profesorado, 22(1), 25-51. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i1.9917 DOI: https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i1.9917

Torres-Flórez, D. y Pachón, Y. (2021). Las competencias digitales en los profesores universitarios de las ciencias económico administrativas. Pensamiento Americano, 14(28), 77-93. https://doi.org/10.21803/penamer.14.28.447 DOI: https://doi.org/10.21803/penamer.14.28.447

UNESCO (2019). Marco de competencias de los docentes en materia de TIC UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000371024

UNESCO (2021). Reinventando el rol y el lugar del aprendizaje en la educación superior para un futuro sostenible. Conferencia Mundial de Educación Superior. 7-9 de octubre de 2021. https://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2021/02/ESP-Nota-Conceptual-WHEC2021-26.02.21-1.pdf

UNESCO (2022). Más allá de los límites. Nuevas formas de reinventar la educación superior. Documento de trabajo para la Conferencia Mundial de Educación Superior. 18-20 de mayo de 2022. https://cdn.eventscase.com/www.whec2022.org/uploads/users/699058/uploads/6be1788a20aecc20c5468118ef386ed5f0271e46d0298d778d4c1ca2b235400e7d52e159117000427c73517b38607ed00208.62833bc1b5d6a.pdf

Universidad Nacional de Loja. (2023). Sobre nosotros. https://unl.edu.ec/universidad

Universidad Nacional de Loja. (2019a). Plan Estratégico de Desarrollo Institucional 2019-2023. Departamento de Comunicación e Imagen Institucional.

Universidad Nacional de Loja. (2019b). Plan de Formación y Perfeccionamiento del Personal Académico de la Universidad Nacional de Loja 2019-2023. Resolución del Órgano Colegiado Superior – UNL SE-No.10-ROCS-Nro.01-2019

Urbina, S.; Pérez-García, A. y Ramírez-Mera, U. (2022). La competencia digital del profesorado universitario en la formación de maestros. Campus Virtuales, 11(2), 49-62. https://doi.org/10.54988/cv.2022.2.1043 DOI: https://doi.org/10.54988/cv.2022.2.1043

Villagómez, M. y Llanos, D. (2020). Políticas educacionais e currículo na emergência sanitária de 2020. Estudios pedagógicos, 46(3), 195-212. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052020000300195 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052020000300195

Villarreal-Villa, S.; García-Guliany, J.; Hernández-Palma, H. y Steffens-Sanabria, E. (2019). Competencias docentes y transformaciones en la educación en la era digital. Formación universitaria, 12(6), 3-14. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000600003 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062019000600003

Zabala, A. y Arnau, L. (2007). La enseñanza de las competencias. Aula de innovación educativa, 161, 40-46. https://biblioteca.marco.edu.mx/files/Educacion%20Basada%20en%20Competencias/8-Formaci%C3%B3n%20por%20Competencias/La%20ensenanza%20de%20las%20Competencias.pdf

Published

2024-06-27

How to Cite

Jimbo-Sarmiento, D., & Calva-Cabrera, K. D. (2024). Digital competencies and the understanding of the role of ICT in educational policies: A look at the professors of the Universidad Nacional de Loja. Educación, Arte, Comunicación: Revista Académica E Investigativa, 13(1), 73–87. https://doi.org/10.54753/eac.v13i1.2222