Speech-Language Pathology and Deafblindness: A Phenomenological Analysis of the Roles of Speech-Language Pathologists in the Care of Individuals with Deafblindness

Authors

  • Beatriz Valles González Universidad Internacional de Valencia (VIU), España
  • Claudia Martínez Corporación Universitaria Iberoamericana, Colombia
  • Carmen Sastre Corporación Universitaria Iberoamericana, Colombia

DOI:

https://doi.org/10.54753/eac.v14i1.2350

Keywords:

deafblindness, professional roles of the speech and language pathologist, speech and language pathologist care for the deafblind person.

Abstract

The general objective of this research was to understand the roles of the speech and language pathologist (SLP) in the care of people with deafblindness in Colombia and Spain, from a phenomenological perspective with a qualitative descriptive approach that recognizes the importance of inductively analyzing the functions of the SLP. Based on the data collected through individual semi-structured interviews and questionnaires that the professionals provided, testimonies and experiences were known about different aspects of this process. Based on a content analysis, the data were organized into different categories. The results allowed us to evaluate and understand the dynamics of care established between the SLP and the person with deafblindness in Colombia and Spain. This experience allowed us to know what professionals know about deafblindness, what their training in this area has been like, what the impact of deafblindness is on the affected person, what their professional challenges are and how they solve or try to solve the dilemmas that arise present in the evaluation and intervention of this population. From the analysis of the data, it was evident that the level of training of SLP in terms of caring for deafblind people was quite limited and in some cases non-existent, which is why it is proposed as a solution to design a professional training program in the future for SLP aimed at developing the necessary skills for adequate care for the deafblind person which helps create the best possible conditions to achieve efficient communication and thus increase their quality of life and that of their family.

References

Aitken, S. (2000). Understanding deafblindness. En S. Aitken, M. Buultjens, C. Clark, J. T. Eyre y L. Pease (Eds.), Teaching Children who are Deafblind - contact, communication and learning (1-34). David Fulton.

Alvarado Meza, J.; Guerra Garcés, S. P.; Marín Reyes, D. C. y Ortíz Duarte, L. A. (2020). Percepción sobre el rol del fonoaudiólogo en el área de motricidad oral en la unidad de cuidados intensivos neonatal. Pediatría, 53(1), 23-29 https://doi.org/10.14295/rp.v53i1.161 DOI: https://doi.org/10.14295/rp.v53i1.161

Álvarez Areiza, L. M. y Osorno Isaza, M. (2012). Rol del fonoaudiólogo en Instituciones educativas en ciclos preescolar y básica primaria. Areté, 12(1), 33–42. https://arete.ibero.edu.co/article/view/366

Álvarez, D. (2004). La Sordoceguera. Una discapacidad singular. En P. Gómez Viñas y E. Romero Rey (Coords.), La sordoceguera. Un análisis multidisciplinar (pp. 135-191). Organización Nacional de Ciegos Españoles (ONCE).

Asociación Colombiana de Sordociegos (SURCOE) (s.f,). Revista. https://www.surcoe.org/

Bahadur Gurung, L. (2020). Experiencia de primera mano en educación inclusiva: Retos y éxitos. El Educador, XXXIII(2), 6.17. https://icevi.org/wp-content/uploads/2020/09/The-Educator-January-2020.pdf

Baicún Ballesteros, MA. et al., (2003). Necesidades educativas especiales y adaptación del Curriculum. Editorial Natívola.

Bernal Rodríguez, S.; Pereira Alba, O. y Rodríguez Jiménez, G. (2018). Comunicación humana interpersonal una mirada sistémica. Corporación Universitaria Iberoamericana: Ed. ĬbērAM, 2018.

Consejo General de Colegios de Logopedas de España. (2012). Documento del Perfil Profesional del Logopeda. https://www.uma.es/facultad-de-psicologia/navegador_de_ficheros/docpsico/descargar/empleo/perfiles-profesionales/perfiles-profesionales-logopedia.pdf

Dammeyer, J. y Larsen, F. (2016). Perfiles de comunicación y lenguaje de niños con sordoceguera congénita. Revista británica de discapacidad visual, 34(3), 214-224. https://doi.org/10.1177/0264619616651301 DOI: https://doi.org/10.1177/0264619616651301

Duarte Viví, L.; Peña Oleas, M. Y. y Piragua, L.B. (2007). Rol del fonoaudiólogo en el primer nivel de atención en salud dentro del Sistema General de Seguridad Social en Salud en Colombia. Areté, 7(1), 173–178. https://arete.ibero.edu.co/article/view/525

Fuster Guillén, D. E. (2019). Investigación cualitativa: Método fenomenológico hermenéutico. Propósito y Representaciones, 7(1), 201–229. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.267 DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.267

Guzmán, C. P., Lozano, A. V. y Casallas, R. (2019). Estrategias para la inclusión social de personas con sordoceguera de la Asociación Colombiana de Sordociegos - SURCOE. [Proyecto de investigación]. Repositorio Institucional UNAD. https://repository.unad.edu.co/handle/10596/34711

Janssen, M. J. (2021). Communication and Deafblindness, Special Needs Education, and New Perspectives on Deafblindness. Journal of deafblind studies on communication, 8, 12-31. https://doi.org/10.21827/jdbsc.8.40377 DOI: https://doi.org/10.21827/jdbsc.8.40377

MacKay, A. P y Valles González, B. (2018). Discapacidad y derechos humanos: una mirada desde la práctica fonoaudiológica. En P. Morales Aguilera y Ma. A. Rodríguez Llona (Eds.). Los derechos humanos hoy: reflexiones, desafíos y proyecciones a 70 años de la Declaración Universal (1948-2018) (pp.1-19) Universidad Católica Silva Henríquez.

Organización Nacional de Ciegos Españoles (ONCE). (2024). Inicio | ONCE. https://www.once.es/Inicio | ONCE.

Peters Domonkos, S. F. (28-30 de junio de 2018). El inicio de la comunicación en sordoceguera congénita. En E. Mendoza Lara y E. Planells del Pozo (Coords.). LOGOPEDIA. Conectando ciencia y profesión. Recopilación de ponencias XXXI Congreso Internacional AELFA-IF (pp.73-86) Granada: Editorial Universidad de Granada.

Simón, T. y Rodríguez, E. (2018). Calidad de Vida en enfermedades neurodegenerativas. En G. de las Heras y T. Simón (Coords.), Logopedia y enfermedades Neurodegenerativas (pp. 15-27). Nau Llibres.

Vega Rodríguez, Y. E.; Torres Rodríguez, A. M. y del Campo Rivas, M. N. (2017). Análisis del Rol del Fonoaudiólogo(a) en el Sector Salud en Chile. Ciencia & trabajo, 19(59), 76-80. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-24492017000200076 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-24492017000200076

Velasco Vargas, K. S.; Delacruz, J. M.; León, V. y Lemus, Y. (2014). Rol del fonoaudiólogo en Unidades de Cuidados Intensivos Neonatales. Areté, 14(1), 54–64. Recuperado a partir de https://arete.ibero.edu.co/article/view/708

Villas Boas, D. C.; Ferreira, L. P.; Moura, M. C. de y Maia, S. R. (2012). A comunicação de pessoas com surdocegueira e a atuação fonoaudiológica. Distúrbios Da Comunicação, 24(3), 407-414. https://revistas.pucsp.br/index.php/dic/article/view/13157

Warnicke, C.; Wahlqvist, M.; Anderzén, A. y Sundqvist, A. (2022). Interventions for adults with deafblindness - an integrative review. BMC Health Services Research, 22, Artículo, 1594. 1-20. https://doi.org/10.1186/s12913-022-08958-4 DOI: https://doi.org/10.1186/s12913-022-08958-4

Published

2025-01-29

How to Cite

Valles González, B., Martínez, C., & Sastre, C. (2025). Speech-Language Pathology and Deafblindness: A Phenomenological Analysis of the Roles of Speech-Language Pathologists in the Care of Individuals with Deafblindness. Educación, Arte, Comunicación: Revista Académica E Investigativa, 14(1), 77–93. https://doi.org/10.54753/eac.v14i1.2350