ANALYSIS OF THE NINI PHENOMENON: A SOCIOECONOMIC CHARACTERIZATION FOR THE CITY OF LOJA, YEAR 2023.

Main Article Content

Nicol Fanny Romero Bermeo

Abstract

"NEETs" are a population segment consisting of young people aged 15 to 24 who neither study nor work. In recent years, this phenomenon has remained constant, showing an increasing trend, especially in developing countries. This study uses data from the Encuesta Nacional de Empleo, Desempleo y Subempleo (ENEMDU) for the second quarter of 2023, proposed by the Instituto Nacional de Estadísticas y Censos (INEC), to examine the sociodemographic characteristics of the NiNi population and the factors that influence a person’s inclusion in this group through a discrete choice model. The results suggest that, at the cantonal level, 11.7% of young people are NiNis, and that being male and having certain characteristics increases the probability of being part of this group. Finally, it is suggested to implement focused public policies to improve the inclusion of the most vulnerable young people in the labor and educational fields.
Keywords: Education, human capital, youth, public policy, inequality.

Article Details

How to Cite
Romero Bermeo, N. F. (2025). ANALYSIS OF THE NINI PHENOMENON: A SOCIOECONOMIC CHARACTERIZATION FOR THE CITY OF LOJA, YEAR 2023. Sur Academia: Revista Académica-Investigativa De La Facultad Jurídica, Social Y Administrativa, 12(24), 82–94. https://doi.org/10.54753/suracademia.v12i24.2475
Section
Artículos de Revisión

References

Aguayo Téllez, E., Mancha Torres, G. L., & Rangel González, E. (2013). Descifrando a los ninis: un estudio para Nuevo León y México.

Álvarez García, B. (2021). Modelos de elección binaria. Obtenido de Modelos de elección binaria: http://alvarez.webs.uvigo.es/teaching_archivos/ectria2_0708/binary.pdf

Becker, G. (1983). El capital humano. Un análisis teórico y empírico referido fundamentalmente a la educación, Alianza, Madrid.

Bergmann, B. (1974). “Occupational Segregation, Wages and Profits when Employers Discriminate by Race or Sex”, Eastern Economic Journal, núm. 1, 103-110.

Buitrón, K., Jami, V., & Méndez, Y. S. (2018). Los jóvenes ninis en el Ecuador. Revista de Economía del Rosario, 21(1), 39-80.

Castel, R. (1997). Metamorfosis de la cuestión social. Una crónica del salariado. Buenos Aires: Paidós.

Folbre, N. (1995). “‘Holding Hands at Midnight’: The Paradox of Caring Labor”, Feminist Economics vol. 1, núm. 1, págs. 73-92.

Gardiner, J. (1997). Gender, Care and Economics., Macmillan, Londres.

Gujarati D. N. y D. C. Porter. (2010). Econometría. 5a ed. McGraw Hill. México, D. F. 921 p.

Keynes, J. (1936). Teoría general de la ocupación, el interés y el dinero; versión en español del Fondo de Cultura Económica, México, 1970.

Leijonhufvud, A. (1968). On Keynesian Economics and the Economics of Keynes: A Study in Monetary Theory, Nueva York: Oxford University Press.

López, G. B. (2019). Generación nini: Jóvenes que ni estudian ni trabajan. Paideia XXI, 9(1), 77-103.

Mascherini, M. (2017). Good practices in dealing with young people who are neets: policy responses at European level. Ponencia presentada en la 2017 Plenary Session Towards a Participatory Society: New Roads to Social and Cultural Integration 28 April-2 May. P. Donati (editor). Acta 21, Vatican City

Morales, S., y Lavayen, M. (2020). ¿Quiénes son los ninis? Una caracterización socioeconómica desde una perspectiva de género en Ecuador: Códigos JEL: E24, E26, J13, J17, J21. Revista de la Facultad de Ciencias Económicas, 2(2), 118-148.

Nuñez Loor, K. E. (2022). Dinámica del fenómeno nini en el área urbana del ecuador, Período 2010–2019. (Bachelor's thesis, Quito: UCE).

Patinkin, D. (1982). Anticipations to the general theory? And other essays on Keynes. Chicago: The University of Chicago Press, 302.

Pautassi, L. (2007). El cuidado como cuestión social desde un enfoque de derechos. Unidad mujer y desarrollo. Serie 87. Santiago de Chile: Naciones Unidas CEPAL.

Schultz, T. (1972). El valor económico de la educación, Tecnos, México.

Serrano, A. (2020). ¿Son todos los Ninis ecuatorianos iguales? Un análisis de sus determinantes. CONTENIDOS, 165.

Strassman, D. (1993). "Not a Free Market: The Rhetoric of Disciplinary Authority in Economics," en Ferber y Nelson, comps.

Tezanos, J. (1998), “Tendencias de dualización y exclusión social en las sociedadestecnológicas avanzadas”, en Tercer Foro sobre Tendencias Sociales: Desigualdad y Exclusión Social,UNED, Madrid.

Tobin, J. (1980). Asset Accumulation and Economic Activity: reflections on contemporary macroeconomic theory. Chicago: University of Chicago Press.

Wooldridge, J. M. (2010). "Introducción a la econometría. Un enfoque moderno". México: Cengage Learning.

Zamorano, E. y Jorge Reza (2002). La nueva economía y el capital intelectual, Instituto Mexicano de Contadores Públicos A.C., México.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.