Nothing is what it seems: the book object as an aesthetic experience of learning

Authors

  • Ángel Darío Jiménez Gaona Universidad de las Artes (Ecuador)

DOI:

https://doi.org/10.54753/eac.v12i2.2022

Keywords:

libro objeto, pedagogías innovadoras, arte, educación, creatividad.

Abstract

What is the book object and how to use it in artistic education? The present systematization that is based in two pedagogical practices with students of the subject “Interdisciplinary laboratory” in the career of Pedagogy of the Arts and Humanities intends to show atypical didactical experiences that have the book object as a starting point. The purpose of this didactical pathway was to build integral learnings through the collaborative creation of diverse artistic-didactical devices. Thus, the used methodology with these two groups which attended the subject from May 2021 to February 2022 was the Creation Based Learning (CBL), and as a final result, we can confirm the suitability of this process as a support to build a particular kind of educative innovation from the art, enhance the aesthetic experimentation through the creation in freedom and assimilate diverse cultural expressions.

References

Acaso López Bosch, M. (2009). La educación artística no son manualidades. Nuevas prácticas en la enseñanza de las artes y la cultura visual. Los libros de la Catarata

Barbosa, A. M. (2010). Da interdisciplinaridade à interterritorialidade: caminhos ainda incertos. Paidéia. Revista do Curso de Pedagogia da Universidade FUMEC, 7(9), 11-29.

De Sousa Santos, B. (2010). Descolonizar el saber, reinventar el poder. Trilce

Caeiro-Rodríguez, Martín (2018). Aprendizaje basado en la creación y educación artística: proyectos de aula entre la metacognición y la metaemoción. Revista Arte, Individuo y Sociedad, 30(1), 159-177. http://dx.doi.org/10.5209/ARIS.57043 DOI: https://doi.org/10.5209/ARIS.57043

Carneiro Abrahão, A. M. y Pralon de Souza, L. H. (2015). La práctica interdisciplinaria en la creación de libros artesanales para la enseñanza de las matemáticas y de las ciencias naturales en el curso de pedagogía. Atenas, 2(30), 52-64. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=478047206008

Coiduras Sanagustín, A. (2017). Diseño y desarrollo de un libro objeto basado en la historia de la galería de arte S’Art de Huesca y en la vida de Ángel Sanagustín López, fundador y propietario. Revista Argensola, 127, 263-286. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6660466

Crespo Martín, B. (2014). El Libro de Artista de ayer a hoy: seis ancestros del Libro de Artista contemporáneo. Primeras aproximaciones y precedentes inmediatos. Arte, individuo y sociedad, 26(2), 215-232. https://doi.org/10.5209/rev_ARIS.2014.v26.n2.41347 DOI: https://doi.org/10.5209/rev_ARIS.2014.v26.n2.41347

Crespo Martín, B. (2010). El libro-arte. Clasificación y análisis de la terminología desarrollada alrededor del libro-arte.

Arte, Individuo y Sociedad, 22(1), 9-26 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3210823​​​

Delors, J. (1996). Los cuatro pilares de la educación. La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión internacional sobre la educación para el siglo XXI. Santillana/Ediciones UNESCO. http://innovacioneducativa.uaem.mx:8080/innovacioneducativa/web/Documentos/educacion_tesoro.pdf

Dewey, J. (1989). Cómo pensamos. Paidós. (Trabajo original publicado en 1910).

Eisner, E. W. (2004). El arte y la creación de la mente. Paidós.

Escribano, A. (2020). El libro de Artista como recurso didáctico innovador y su potencial terapéutico. Tercio Creciente, extra 3, 137-166. https://dx.doi.org/10.17561/rtc.extra3.5705 DOI: https://doi.org/10.17561/rtc.extra3.5705

Fals Borda, O. (1981). Ciencia propia y colonialismo intercultural. Carlos Valencia Editores

García-Huidobro, R. y Schenffeldt Ulloa, N. (2022). El rol pedagógico de las artes. Artistas y artistas-docentes en Chile, posibilitando relaciones y transformación social. Arte, Individuo y Sociedad, 35(1), 9-28. https://doi.org/10.5209/aris.78794 DOI: https://doi.org/10.5209/aris.78794

Ghezzi Solís, M. E. (2017). El proceso creativo en el libro-objeto Álbum. [Tesis de maestría, Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12672/7426/Ghezzi_sm.pdf?sequence=3&isAllowed=y

Gómez, A. (2009). Elementos de producción crítica / Entrevistado por Matías Escalera Cordero Youkali, 8, 87-113.

Luna, M. y Lara, L. (2016). Libro de artista: relato y análisis de una experiencia didáctica en el marco de las materias optativo obligatorio de arte. ARTSEDUCA, 15, 34-47. https://www.e-revistes.uji.es/index.php/artseduca/article/view/2231

Kuchen, R. y Lvovich, L. (3-5 de octubre de 2018). Un libro-objeto para recuperar el cuerpo. 20vo Congreso REDCOM. Primer congreso latinoamericano de comunicación de la UNVM. Comunicaciones, poderes y tecnologías: de territorios locales a territorios globales. Universidad Nacional de Villa María, Villa María, Argentina. http://biblio.unvm.edu.ar/opac_css/index.php?lvl=cmspage&pageid=9&id_notice=37710

López Alonso, F. y Hernández Muñoz, S. (2010). El libro objeto como recurso didáctico. El libro objeto y de artista como recurso didáctico en la docencia en el grado en bellas artes. Asignaturas de diseño y grabado. CiDd: II Congrés Internacional de Didàctiques 2010; [organitzen, Université de Genève, Universidad de Granada, Universitat de Girona] (pp.1-12). CiDd: II Congrés Internacional de Didàctiques 2010. Université de Genève, Universidad de Granada, Universitat de Girona] https://dugi-doc.udg.edu/bitstream/handle/10256/2794/274.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Maldonado Yánez, J. L.; Córdova Arcentales, L. M. y Lema Polo, J. K. (2021). Libro-objeto bi-tri dimensional para la enseñanza de los fundamentos del diseño gráfico. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(4), 6558-6576. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i4.784 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i4.784

Martín Ocampo, F. R.; Barragán Pérez, L. C. y Romero Calderón, Y. S. (2016). Libro Objeto Chatarrero: Imágenes Proyectadas de la Ciudad. [Tesis de licenciatura, Universidad Distrital Francisco José de Caldas]. http://hdl.handle.net/11349/3452

Mínguez García, H. (2010). Aproximaciones al libro-arte como medio de expresión. Actas de Diseño 9, 191-198. https://doi.org/10.18682/add.vi9 DOI: https://doi.org/10.18682/add.vi9

Ministerio de Educación. (2018). Educación Cultural y Artística. Guía para implementar el currículo. Ministerio de Education de Ecuador. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/07/GUIA-ECA.pdf

Ministerio de Educación. (2016). Currículo de los niveles de educación obligatoria. Ministerio de Education de Ecuador. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/03/Curriculo1.pdf

Ministerio de Cultura y Patrimonio. (14 de junio de 2022). El Ministerio de Cultura y Patrimonio presentó los resultados de la Encuesta de Hábitos Lectores, Prácticas y Consumos Culturales. https://www.culturaypatrimonio.gob.ec/el-ministerio-de-cultura-y-patrimonio-presento-los-resultados-de-la-encuesta-de-habitos-lectores-practicas-y-consumos-culturales/

Peláez Lupión, L. y Pérez Valero, M. (2022). El libro objeto sensorial como instrumento de comunicación para el aprendizaje en alumnado con necesidades educativas especiales. Una experiencia en la educación artística a través de los elementos naturales. En D. Álvarez-Rodríguez, O. Fontal Merillas, J. Mañero y R. Marfil-Carmona (Coords), Investigación y experiencias en creación artística, creatividad y patrimonio cultural (pp. 914-951). Dykinson. https://www.dykinson.com/libros/investigacion-y-experiencias-en-educacion-artistica-creatividad-y-patrimonio-cultural/9788413779256/

Pintocanales, J. (2021). El libro: objeto y forma narrativa. Revista Acto & Forma, 6 (11), 28-33.

Rivera Díaz, A. G. (2018). El microuniverso en el universo de los libros: el libro–objeto como el nuevo reto del mundo editorial. [Tesis de licenciatura, Pontificia universidad Javeriana]. https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/39610/TG%20-%20Rivera%20D%C3%ADaz%2C%20Ana%20Gabriela%20.pdf?sequence=5&isAllowed=y

Sommer, D. (2020). El arte obra en el mundo. Cultura, ciudadanía y humanidades. Ediciones Metales Pesados. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv11cwbb5

Vilchis Esquivel, L. del C. (2009) Las lecturas ajenas: el libro de artista. Revista Intercontinental de Psicología y Educación, 11(2), 91-100. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80212414006

Villamar González, P. y Melcoñian, R. (2012). Artefactos invisibles: el libro objeto. Editorial Nobuko.

Zambrano, M. (2006). Filosofía y Poesía. Fondo de Cultura Económica. ​

Published

2023-12-19

How to Cite

Ángel Darío Jiménez Gaona. (2023). Nothing is what it seems: the book object as an aesthetic experience of learning. Educación, Arte, Comunicación: Revista Académica E Investigativa, 12(2), 48–61. https://doi.org/10.54753/eac.v12i2.2022