On knowledge-sharing practices in the Digital Humanities: six humanists speak out
DOI:
https://doi.org/10.54753/eac.v13i2.2201Keywords:
Digital Humanities, sharing practices, knowledge, academics, skills and toolsAbstract
According to the Digital Humanities Manifesto 2.0 (2009), the Digital Humanities (DH) are a set of practices in which the printed medium is no longer the only channel for the dissemination of knowledge, since digital tools, techniques and media have modified the ways in which knowledge about the arts and human and social sciences is produced and disseminated. In this implosive, dynamic and unprecedented present time, HDs are attributed with the functions of database management, development of new methodologies, promotion of research and generation of new humanistic knowledge (Galina Russell, 2011). Understanding that a response must be given to these (ir)recognized paths, the purpose of this work was to know, from an interpretative perspective, what are the knowledge sharing practices among academic humanists and to identify the skills and tools attributed to them. A content analysis of semi-structured interviews with six (6) professors/researchers from the faculties of humanities and education of the Universidad Central de Venezuela and the Universidad Católica Andrés Bello (Caracas) was carried out. The subjects were asked to identify their practices and contrast them with the elements of Bedford's (2012) Personal Knowledge Management (PMK) model. As main findings, the practices and rituals of collaborative work and knowledge sharing found are described, as well as the elements of Personal Knowledge Management that they identify as their own, all using digital humanities as a scenario.References
Adrián, S. (2017). Intercambio de conocimiento en instituciones de educación superior venezolanas: una teoría. [Tesis de doctorado no publicada, Universidad Simón Bolívar]
Adrián, S. y Yáber, G. (2018). Colaboración e intercambio de conocimiento en la UCAB. Proyecto Reto País. Universidad Católica Andrés Bello.
Ahmed, Y.; Ahmad, M.; Ahmad, N. y Zakaria, N. H. (2019). Social media for knowledge-sharing: A systematic literature review. Telematics and informatics, 37, 72-112. https://doi.org/10.1016/j.tele.2018.01.015
Barragán, A. (2009). Aproximación a una taxonomía de modelos de gestión del Conocimiento. Intangible Capital, 5(1), 65-101. http://dx.doi.org/10.3926/ic.2009.
Barreneche, C. (2017). Apuntes para una práctica crítica de las humanidades digitales. En J. M. Pereira G. (Ed.), Humanidades digitales, diálogo de saberes y prácticas colaborativas en red (pp.118-123). Cátedra UNESCO de Comunicación. https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/44493/Humanidades%20digitales%20-%20sampler.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Bedford, D. A. (2012). Enabling personal knowledge management with collaborative and semantic technologies. Bulletin of the American Society for Information Science and Technology, 38(2), 32-39. https://doi.org/10.1002/bult.2012.1720380210
Bocanegra, L. (2016). Las Humanidades Digitales y el aprendizaje en acceso abierto: el caso de la Comunidad sobre Historia Digital. En M. Gea (Ed.), Experiencia MOOC: un enfoque hacia el aprendizaje digital, la creación de contenidos docentes y comunidades on-line (pp.155-164). Universidad de Granada. http://hdl.handle.net/10481/43872
Burdick, A.; Drucker, J.; Lunenfeld, P.; Presner, T. y Schnapp, J. (2012). Digital Humanities. MIT Press.
Castro Martínez, E.; Fernández de Lucio, I.; Pérez Marín, M. y Criado Boado, F. (2008). La transferencia de conocimientos desde las humanidades: posibilidades y características. Arbor, Ciencia Pensamiento y Cultura, 184(732), 619-636. DOI: https://doi.org/10.3989/arbor.2008.i732.211
Cook, S. y Brown, J. (1999). Bridging epistemologies: the generative dance between organizational Knowledge and organizational knowing, Organization Science, 10(4), 381-400. doi 1526-5455/99/1004/0381/$05.00
Creus, A. y Canals, A. (2014). Desarrollo profesional e intercambio de conocimiento en los grandes experimentos científicos. Revista Española de Documentación Científica, 37(4), e070. doi: http://dx.doi.org/10.3989/ redc.2014.4.1140
Escorcia Guzmán, J. y Barros Arrieta, D. (2020). Gestión del conocimiento en Instituciones de Educación Superior: Caracterización desde una reflexión teórica. Revista de Ciencias Sociales, XXVI(3), 1-14. https://www.redalyc.org/journal/280/28063519013/28063519013.pdf
Galina Russell, I.(2011). ¿Qué son las Humanidades digitales? Revista Digital Universitaria, 12(7), 3-8. https://www.revista.unam.mx/vol.12/num7/art68/art68.pdf
Giménez-Toledo, E.; Olmos-Peñuela, J.; Castro-Martínez, E. y Perruchas, F. (2023). The forms of societal interaction in the social sciences, humanities and arts: Below the tip of the iceberg. Research Evaluation, rvad016. https://doi.org/10.1093/reseval/rvad016
Gómez-Ferri, J. y González-Alcaide, G. (2018). Patrones y estrategias en la colaboración científica: la percepción de los investigadores. Revista Española de Documentación Científica, 41(1), e199, 1-17. https://doi.org/10.3989/redc.2018.1.1458
Hayden, M. C.; Weiß, M.; Pechriggl, A., y Wutti, D. (2018). Insights into university knowledge transfer in the social sciences and humanities (SSH) and other scientific disciplines–More similarities than differences. Frontiers in Research Metrics and Analytics, 3, 32. https://doi: 10.3389/frma.2018.00032
Hernández-Soto, R.; Gutiérrez-Ortega, M. y Rubia-Avi, B. (2021). Revisión sistemática exploratoria sobre el intercambio de conocimiento en las comunidades de práctica virtuales. New Trends in Qualitative Research, 9, 239-248. https://doi.org/10.36367/ntqr.9.2021.239-248
Kakabadse, N.; Kakadse, A. y Kouzmin, A. (2003). Reviewing the knowledge management literature: Towards a taxonomy. Journal of Knowledge Management, 7(4): 75-91. https://doi: 10.1108/13673270310492967
Kwayu, S., Abubakre, M., y Lal, B. (2021). The influence of informal social media practices on knowledge sharing and work processes within organizations. International Journal of Information Management, 58, 102280. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2020.102280
Lewis, J. M. (2010). Connecting and cooperating: Social capital and public policy. UNSW Press.
Lewis, J. M.; Ross, S. y Holden, T. (2012). The how and why of academic collaboration: Disciplinary differences and policy implications. Higher education, 64, 693-708. https://doi.org/10.1007/s10734-012-9521-8
Mata Ordaz de B, Y. V.; Pesca de Acosta, C. A. (2011). La gestión del conocimiento en las universidades como baluarte organizacional InterSedes: Revista de las Sedes Regionales, XII(23), 56-73. https://www.redalyc.org/pdf/666/66622603005.pdf
McAdams, R; y McCreeedy, S. (1999). A critical Review of Knowledge management models. The Learning Organization, 6(3), 91-100. https://doi: 10.1108/09696479910270416
Mciver, D.; Ramachandran, I.; Lengnick-Hall, C. y Lengnick-Hall, M. (2010). Rethinking the nature of knowledge management research: implications for strategic human resource management. Academy of Management Annual Meeting Proceedings, 1, 1-6. https://doi:10.5465/AMBPP.2010.54497972
Meyer, E. T.; Eden, G.; Terras, M. y Wyatt, S. (2011). Reinventing research? Information practices in the humanities. A Research Information Network Report. https://doi.org/10.1177/1461444812463330c
Oiva, M. (2020). The Chili and Honey of Digital Humanities Research: The Facilitation of the Interdisciplinary Transfer of Knowledge in Digital Humanities Centers. DHQ: Digital Humanities Quarterly, 14(3). https://www.digitalhumanities.org/dhq/vol/14/3/000464/000464.html
Olmos Peñuela, J., Molas Gallart, J., y Castro Martínez, E. (2013). The role of informal collaborations in the social sciences and humanities. https://digital.csic.es/bitstream/10261/132012/4/OlmosInformality.pdf
Orellana Méndez, G. J. (2020). Gestión del conocimiento en instituciones de educación universitaria del estado Lara. Revista Honoris Causa, 13(1), 24-39. https://revista.uny.edu.ve/ojs/index.php/honoris-causa/article/view/49
Polanyi, M. (1966). The Tacit Dimension. The University of Chicago Press. https://monoskop.org/images/1/11/Polanyi_Michael_The_Tacit_Dimension.pdf
Presner, T. (2010). Digital Humanities 2.0: a report on knowledge. Connexions module: m34246. (pp. 1-12). https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf&doi=d96803c5657b3f849d3e2600a4a3efbd686d0780
Presner, T.; Schnapp, J. y Lunenfeld. (2009). The Digital Humanities Manifesto 2.0 (2009). https://391.org/manifestos/2009-the-digital-humanities-manifesto-2-0-presner-schnapp-lunenfeld/
Tobón, S.; Guzmán, C. E.; Silvano Hernández, J. y Cardona, S. (2015). Sociedad del conocimiento: Estudio documental desde una perspectiva humanista y compleja. Paradígma, 36(2), 7-36. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1011-22512015000200002&lng=es&tlng=es.
Paulin, D. T. y Suneson, K. (2012). Knowledge Transfer, Knowledge Sharing and Knowledge Barriers-Three Blurry Terms in KM. ElectronicJournal of Knowledge Management, 10(1), 81–91. https://www.researchgate.net/publication/286105137_Knowledge_transfer_knowledge_sharing_and_knowledge_barriers-Three_blurry_terms_in_KM
Reyes Álvarez, S. L. (2017). Perfiles humanistas. Perfiles digitales. Revista Digital Universitaria, 18(1), 1-9. https://www.revista.unam.mx/vol.18/num1/art08/
Rodríguez, D. (2006). Modelos para la creación y gestión del conocimiento: una aproximación teórica. Educar, 37, 25-39. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=342130826003
Rodríguez-Ortega, N. (2014). Prólogo: Humanidades Digitales y pensamiento crítico. En E. Romero Frías y M. Sánchez González (Eds.), Ciencias Sociales y Humanidades Digitales técnicas, herramientas y experiencias de e-Research e investigación en colaboración (pp. 13-17). Sociedad Latina de Comunicación Social.
Romero Frías, E. (2014). Ciencias Sociales y Humanidades Digitales: una visión introductoria. En E. Romero Frías y M. Sánchez González (Eds.), Ciencias Sociales y Humanidades Digitales técnicas, herramientas y experiencias de e-Research e investigación en colaboración (pp. 19-50). Sociedad Latina de Comunicación Social.
Roth, P. (2022). Why serendipitous informal knowledge sharing interactions are key to boundary spanning and creativity. Work, 72(4), 1673-1687. https://doi: 10.3233/WOR-211275
Russell Barnard, J. M. (2014). De la insularidad a la conectividad: las tendencias en la investigación científica y humanística. Investigación bibliotecológica, 28(63), 7-11. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-358X2014000200001
Singh, S.; Gupta, S.; Busso, D. y Kamboj, S. (2021). Top management knowledge value, knowledge sharing practices, open innovation and organizational performance. Journal of Business Research, 128, 788-798. https://doi 10.1016/j.jbusres.2019.04.040
Spence, P. J. (2014). Prólogo: La investigación en Humanidades Digitales en el mundo hispano. En E. Romero Frías y M. Sánchez González (Eds.), Ciencias Sociales y Humanidades Digitales. Técnicas, herramientas y experiencias de e-Research e investigación: Digital Humanities and Social Sciences. Techniques, tools and experiences in (e-)Research (Vol. 61, pp. 9-12). http://www.cuadernosartesanos.org/2014/cac61.pdf
Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Universidad de Antioquia.
Sunardi, O., Tjakraatmadja, J. H., & Bangun, Y. R. (2015). Human capital traits and informal knowledge sharing: The role of reciprocity norm, mutual trust, and cultural interpretation perspective. International Journal of Knowledge Management Studies, 6(2), 123-135. https://doi.org/10.1504/IJKMS.2015.071759
Unsworth, J. (2006). Our Cultural Commonwealth: the report of the American Council of learned societies commission on cyberinfrastructure for the humanities and social sciences. American Council of Learned Societies (ACLS). https://www.acls.org/wp-content/uploads/2021/11/Our-Cultural-Commonwealth.pdf
Van den Hoof, B. y De Ridder, J. (2004). Knowledge sharing in context: the influence of organizational commitment, communication climate & CMC use on knowledge sharing. Journal of Knowledge Management, 8(6), 117-130 http://sis.ashesi.edu.gh/courseware/cms/file.php/1360/moddata/forum/497/972/Knowledge_sharing.pdf
Wang, S. y Noe, R. (2010). Knowledge sharing: A review and directions for future research. Human Resource Management Review. 20(2), 115-131. DOI: 10.1016/j.hrmr.2009.10.001
Wouters, P.; Beaulieu, A.; Scharnhorst, A. y Wyatt, S. (2012). Virtual Knowledge. Experimenting in the Humanities and the Social Sciences. MIT Press.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Educación, Arte, Comunicación: Revista Académica e Investigativa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
EAC declara una política de autoarchivo que les permite a los autores colaboradores publicar y difundir sus artículos en otros medios electrónicos (webs personales, repositorios institucionales, blogs, etc.) bajo las condiciones de la licencia CC BY-NC-SA 4.0, con la condición de que suministren la información bibliográfica pertinente que acredite su primera publicación, lo que se autoriza solo después de que la EAC haya publicado.
• La revista EAC se reserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, pero otorga libertad plena para la reutilización de estas bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , así que sus publicaciones se pueden copiar, usar y reusar, difundir, transmitir y exponer públicamente a fin de que toda la comunidad interesada tenga pleno acceso. EAC demanda que se cite la autoría y fuente original (revista, editorial, DOI y URL de la obra) y que no se usen para fines comerciales u onerosos, así como que se mencione explícitamente la existencia y especificaciones de licencia antes mencionada.
EAC no cobra honorarios por procesamiento ni publicación de artículos. Todas nuestras gestiones son totalmente gratuitas.