Academic perfectionism in Venezuelan university students

Authors

  • Leonardo Andrés Aguilar Durán Central University of Venezuela

DOI:

https://doi.org/10.54753/eac.v14i2.2437

Keywords:

perfectionistic behaviors, personality, higher education, psychological assessment, normative data

Abstract

Since research on academic perfectionism is limited in Latin America, the purpose of this study was to examine the behavior of this construct in Venezuelan university students. For this pur, the Inventory of Academic Perfectionism (INVEPER) was administered to 1941 Venezuelan university students, 41% male and 59% female, with an average age of 22.5 years (SD = 5.2). The sample presents average scores in perfectionism, tending to be higher in authoritarian perfectionism and lower in socially prescribed perfectionism. The results also distinguish typical and extreme manifestations of academic perfectionism. This trait is slightly higher in the young, male student population at privately managed universities and in the early academic years. Finally, norms were established in percentiles and deciles for the INVEPER. Considering the information emanating from this article, the identification of students who need to participate in programs for the prevention and reduction of maladaptive perfectionism is facilitated. It is expected that research on perfectionism in the local context will continue to advance.

References

Aguilar, L. (2019). Perfeccionismo en escolares de Caracas: diferencias en función del sexo, tipo de institución educativa y nivel de estrés. Revista de Psicología de la Universidad de Antioquia, 11(1), 7–33. https://doi.org/10.17533/udea.rp.v11n1a01

Aguilar, L. (2020). Perfeccionismo y vida académica: un estudio correlacional en estudiantes de psicología. Revista Iberoamericana de Psicología, 13(2), 87–98. https://doi.org/10.33881/2027-1786.rip.13209

Aguilar, L. (2021). Perfeccionismo y estrés académico como determinantes de ansiedad social en estudiantes universitarios. Psicología 212, 1, 36–56. https://n9.cl/wv0to

Aguilar, L. (2023). Perfeccionismo y metas de logro académico en estudiantes universitarios. Psicología 212, 1, 28–40. https://n9.cl/zc69k

Aguilar, L. (2024). Perfeccionismo en escolares: un estudio mediante entrevistas cognitivas. Psicología 212, 1, 27–40. https://n9.cl/l28tc4

Aguilar, L., & Arias-Odón, F. (2023). Influencia del perfeccionismo académico en el aprendizaje autorregulado de los estudiantes universitarios. Revista de Psicología y Educación / Journal of Psychology and Education, 18(2), 129–140. https://doi.org/10.23923/rpye2023.02.241

Aguilar, L., Báez, Y., Barroeta, G., & Colmenares, D. (2012). Medición del perfeccionismo académico: desarrollo de un inventario para estudiantes universitarios. Revista Científica Electrónica de Psicología, 13(1), 244–269. https://n9.cl/5sv0g

Aguilar, L., Castellanos, M., & Romero, D. (2020). Perfeccionismo y hardiness académico: un estudio correlacional en estudiantes unimetanos. Revista de Psicología Universidad Nacional de La Plata, 19(2), 122–147. https://doi.org/10.24215/2422572Xe062

Aguilar, L., Colmenares, D., & Barroeta, G. (2014). Consideraciones respecto a las normas de una medida de perfeccionismo académico para estudiantes universitarios. Revista de Estudios Clínicos e Investigación Psicológica, 4(7), 4–13. https://issuu.com/revistacecip/docs/vol._4__no._7_enero-junio_de_2014

Bagnoli, L., Chaves, M., & Coppari, N. (2017). Dimensiones del perfeccionismo y sintomatología depresiva en universitarios de psicología. Eureka, 14(1), 7–23. https://psicoeureka.com.py/publicacion/14-1/articulo/8

Barreto, L., & García, O. (2021). Perfeccionismo y actitud alimentaria en adultos jóvenes [Trabajo de grado de licenciatura, Universidad Rafael Urdaneta]. Biblioteca URU. https://n9.cl/tobi3

Baute, K., Castillo, L., Rivero, M., Guerrero, J., & Lucena, A. (2014). Relación entre perfeccionismo multidimensional y dependencia al ejercicio en población masculina. Revista Iberoamericana de Psicología, 7(2), 77–84. https://doi.org/10.33881/2027-1786.rip.7208

Chang, E. C., & Sanna, L. J. (2001). Negative attributional style as a moderator of the link between perfectionism and depressive symptoms: Preliminary evidence for an integrative model. Journal of Counseling Psychology, 48(4), 490–495. https://doi.org/10.1037/0022-0167.48.4.490

Chemisquy, S., Oros, L. B., Serppe, M., & Ernst, C. (2019). Caracterización del perfeccionismo disfuncional en la niñez tardía. Apuntes Universitarios, 9(2), 1–26. https://doi.org/10.17162/au.v9i2.355

Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). Lawrence Erlbaum Associates. https://doi.org/10.4324/9780203771587

Damiani, Z., & Viloria, M. (2004). Motivación al logro, perfeccionismo y ansiedad social en estudiantes universitarios [Trabajo de grado de licenciatura, Universidad Rafael Urdaneta]. Biblioteca URU. https://n9.cl/vns4g

Díez, M., Jiménez, A., Paniagua, C., & García, I. (2024, 15 de julio). El perfeccionismo en la adolescencia: ¿aliado o enemigo en el ámbito escolar? ethic. https://ethic.es/2024/07/el-perfeccionismo-en-la-adolescencia/

Domina, T., & Roksa, J. (2012). Should Mom go back to school? Post-natal educational attainment and parenting practices. Social Science Research, 41(3), 695–708. https://doi.org/10.1016/j.ssresearch.2011.12.002

dos Reis Soares, F. H., Neufeld, C. B., & Mansur-Alves, M. (2020). Multidimensional perfectionism predicted by personality traits and parental bonding: An empirical study with a Brazilian sample. Trends in Psychology, 28, 622–639. https://doi.org/10.1007/s43076-020-00042-2

Fisher, C. B. (2022). Decoding the ethics code: A practical guide for psychologists (5th ed.). SAGE Publications, Inc.

Flett, G. L., & Hewitt, P. L. (Eds.). (2022). Perfectionism in childhood and adolescence: A developmental approach. American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/0000289-000

Flett, G. L., Hewitt, P. L., Blankstein, K. R., & Mosher, S. W. (1995). Perfectionism, life events, and depressive symptoms: A test of a diathesis-stress model. Current Psychology, 14(2), 112–137. https://doi.org/10.1007/BF02686885

Hewitt, P. L., & Flett, G. L. (1991). Perfectionism in the self and social contexts: Conceptualization, assessment, and association with psychopathology. Journal of Personality and Social Psychology, 60(3), 456–470. https://doi.org/10.1037//0022-3514.60.3.456

Hewitt, P. L., Flett, G. L., Turnbull-Donovan, W., & Mikail, S. F. (1991). The Multidimensional Perfectionism Scale: Reliability, validity, and psychometric properties in psychiatric samples. Psychological Assessment, 3(3), 464–468. https://doi.org/10.1037/1040-3590.3.3.464

Hill, R. W., Zrull, M. C., & Turlington, S. (1997). Perfectionism and interpersonal problems. Journal of Personality Assessment, 69(1), 81–103. https://doi.org/10.1207/s15327752jpa6901_5

Kaplan, R. M., & Saccuzzo, D. P. (2006). Pruebas psicológicas: principios, aplicaciones y temas (6ª ed.). Thomson.

Kwarcińska, K., Sanna, K., Kamza, A., & Piotrowski, K. (2022). Perfectionism in theory and research. Przegląd Psychologiczny, 65(3), 97–112. https://doi.org/10.31648/przegldpsychologiczny.8803

LAVIS - UFMG [@lablavisufmg]. (2024, 13 de abril). Às vezes, ficamos numa busca incansável pela perfeição, mas você já parou para pensar que o perfeccionismo é uma característica [Carrusel]. Instagram. https://www.instagram.com/p/C5tsSmiOhgl/

Lozano, L., García, E., Martín, M., & Lozano, L. (2012). Desarrollo y validación del Inventario de Perfeccionismo Infantil (I.P.I.). Psicothema, 24(1), 149–155. https://www.psicothema.com/pi?pii=3992

Maia, B. R., Soares, M. J., Pereira, A. T., Marques, M., Bos, S. C., Gomes, A., Valente, J., Azevedo, M. H., & Macedo, A. (2011). Affective state dependence and relative trait stability of perfectionism in sleep disturbances. Revista Brasileira de Psiquiatria, 33(3), 252–260. https://doi.org/10.1590/s1516-44462011000300008

Parra, A., & Rodrigues, A. (2014). Estrés, perfeccionismo y resiliencia en estudiantes universitarios de artes. Psicología, 33(2), 81–95. http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_ps/article/view/12420

Russell, M. T., & Karol, D. L. (2000). 16 PF-5. Manual (5ª. ed.). TEA Ediciones.

Salazar, G. (2024). Perfeccionismo en el estudiante universitario: factores asociados y consecuencias [Tesis de licenciatura, Universidad Peruana Cayetano Heredia]. Repositorio Institucional UPCH. https://repositorio.upch.edu.pe/handle/20.500.12866/15945

Soleimani, E., & Pakravan, H. (2024). Validation and standardization of College Academic Perfectionism Scale. Research in School and Virtual Learning, 12(1), 59–68. https://doi.org/10.30473/etl.2024.70182.4133

Tataje, A. (2013). Sintomatología depresiva y dimensiones de perfeccionismo en jóvenes universitarios de Lima Metropolitana [Trabajo de grado de licenciatura, Pontificia Universidad Católica del Perú]. Repositorio Digital de Tesis y Trabajos de Investigación PUCP. http://hdl.handle.net/20.500.12404/5080

Toro, M. (2024, 8 de octubre). «¿Te imaginas cuánto talento se está desperdiciando a causa del perfeccionismo?». ethic. https://ethic.es/2024/10/entrevista-andrew-hill-perfeccionismo/

Vicent, M., Aparicio Flores, M. P., Inglés, C. J., Gómez-Núñez, M. I., Fernández-Sogorb, A., & Aparisi-Sierra, D. (2017). Perfeccionismo infantil: diferencias en función del sexo y la edad. Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 3(1), 15–24. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2017.n1.v3.970

Vuyk, M. A. (2015). Perfeccionismo, autopresentación perfeccionista, y síntomas depresivos en adolescentes paraguayos según género y grado. Revista Interamericana de Psicología, 49(2), 153-163. https://doi.org/10.30849/rip/ijp.v49i2.35

Published

2025-07-31

How to Cite

Aguilar Durán, L. A. . (2025). Academic perfectionism in Venezuelan university students. Educación, Arte, Comunicación: Revista Académica E Investigativa, 14(2), 33–47. https://doi.org/10.54753/eac.v14i2.2437

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.