Challenges and possibilities of childhoods in the classroom: Education in Ecuador in pandemic and post-pandemic
DOI:
https://doi.org/10.54753/eac.v14i1.2265Keywords:
Education, Covid-19, Ecuador, intercultural, literacyAbstract
During the Covid-19 pandemic, a child's voice message went viral in Ecuador, where he explained the delay in submitting his homework. Beyond the initial commotion, this audio highlighted the social inequalities that permeate the classroom, as various social, cultural, economic, and other factors intersect. In this context, education shifted from being a right to a privilege, limiting opportunities and failing to account for diversity. This article seeks to analyze the current educational challenges, which were exacerbated by the pandemic, while also reflecting on the transformative potential of education. Using a bibliographic method and a critical approach, the analysis is framed by principles of interculturality, gender perspective, academic and digital literacy, and environmental care. As a result, the article proposes possible lines of action to achieve an inclusive, critical, democratic, and horizontal education that addresses the complex realities of Ecuadorian childhoods.References
Abdallah-Pretceille, M. (1996). Vers une pédagogie interculturelle. Anthropos.
Aliaga, F. y Bartolomé, A. R. (2006). El impacto de las nuevas tecnologías en Educación. En Tomas Escudero y Ana Correa (Eds.), Investigación en Innovación Educativa (pp. 55-88). La Muralla.
Andrade Ciudad, L. y Zavala, V. (2019). De la lingüística a las aulas: ideologías de la educación peruana, Lexis XLIII, 1, 87-116. https://doi.org/10.18800/lexis.201901.003 DOI: https://doi.org/10.18800/lexis.201901.003
Arcila-Rojas, Claudia. (2020). La escritura y la lectura: un proceso dialéctico para el conocimiento. Escritos, 28(60), 79-92. https://doi.org/10.18566/escr.v28n60.a08 DOI: https://doi.org/10.18566/escr.v28n60.a08
Asamblea Nacional Constituyente. (2008). Constitución de la República del Ecuador. https://www.defensa.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2021/02/Constitucion-de-la-Republica-del-Ecuador_act_ene-2021.pdf
Augé, M. (2000). Los no lugares. Espacios del anonimato. Una antropología de la sobremodernidad. Gedisa.
Ávila Santamaría, R. (2011). El derecho de la naturaleza: fundamentos. En C. Espinosa Gallegos-Anda y C. Pérez Fernández (Eds.), Los derechos de la naturaleza y la naturaleza de sus derechos (pp. 35-73). Ministerio de Justicia, Derechos Humanos y Cultos.
Banerjee, I. (2019). Historia de mujeres y mujeres en la historia: evolución, contribución, relatos y relevancia. Procesos Revista Ecuatoriana de Historia, 50, 157-173. https://revistas.uasb.edu.ec/index.php/procesos/article/view/1664/1465
Bigi, E.; García, M. y Chacón, E. (2019). ¿Qué textos académicos escriben los estudiantes universitarios de Educación? Zona Próxima, 31, 26-55. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7161278
Bonal, X. y González, S. (2020). The impact of lockdown on the learning gap: family and school divisions in times of crisis. International Review of Education, 66, 635–655. https://doi.org/10.1007/s11159-020-09860-z DOI: https://doi.org/10.1007/s11159-020-09860-z
Bruner, Jerome. (1987). La importancia de la educación. Paidós.
Chakravorty Spivak, G. (2003). ¿Puede hablar el subalterno? Revista Colombiana de Antropología, 39, 297-364. https://www.redalyc.org/pdf/1050/105018181010.pdf DOI: https://doi.org/10.22380/2539472X.1244
Comisión Económica para América Latina y el Caribe. (2001). La dimensión ambiental en el desarrollo de América Latina. Comisión Económica para América Latina y el Caribe. https://www.cepal.org/es/publicaciones/2262-la-dimension-ambiental-desarrollo-america-latina
Comisión Económica para América Latina y el Caribe. (25 noviembre de 2020). Es urgente universalizar el acceso a las nuevas tecnologías para reconstruir mejor con igualdad y sostenibilidad. Noticias | Comisión Económica para América Latina y el Caribe. CEPAL. https://www.cepal.org/es/noticias/es-urgente-universalizar-acceso-nuevas-tecnologias-reconstruir-mejor-igualdad
Comisión Económica para América Latina-Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2020). La educación en tiempo de la pandemia de COVID-19. https://www.cepal.org/es/publicaciones/45904-la-educacion-tiempos-la-pandemia-covid-19
Delors, J. (1997). Necesidades Educativas de la Sociedad Actual. 1-33. https://www.berrigasteiz.com/site_argitalpenak/docs/000_sistema/0001997001c_Doc_EEK_necesidades_educativas_1997_c.pdf
Dewey, J. (1997). Mi credo pedagógico: teoría de la educación y sociedad (Trabajo original publicado en 1926). https://www.fceia.unr.edu.ar/geii/maestria/TEMPORETTI/Dewey_Mi_credo_Pedagogico.pdf
Enkvist, I. (2006). Repensar la educación. Ediciones Internacionales Universitarias.
Ericson, L. y Luzón, A. (2024). Children’s right to equitable education during school closure. Cogent Education, 11(1), 1-15. https://doi.org/10.1080/2331186X.2024.2365583 DOI: https://doi.org/10.1080/2331186X.2024.2365583
Fajardo Valenzuela, D. (2016). La lectura puerta de entrada a los bosques narrativos, Enunciación, 21(2), 214-225. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5794256 DOI: https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.enunc.2016.2.a10
Ferreiro, R. (2006). El reto de la educación del siglo XXI: la generación N. Apertura, 6(5), 72-85. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=68800506
Freire, P. (2010). Cartas a quien pretende enseñar. Siglo XXI.
García, A. (2018). Jean Piaget y el aprendizaje como invención. Ludus. Otra educación es posible. https://ludus.org.es/es/blog/2018/8/piaget
Garrido, F. (2012). Manual del buen promotor. Una guía para promover la lectura y la escritura. Conaculta.
Giraldo, C. (2015). La escritura en el aula como instrumento de aprendizaje: Estudio en universidades. Ánfora, 22(38), 39-58. https://doi.org/10.30854/anf.v22.n38.2015.25 DOI: https://doi.org/10.30854/anf.v22.n38.2015.25
hooks, b. (2014). Entender el patriarcado. The Will to Change: Men, Masculinity, and Love, Simon and Schuster (Trad. G. Adelstein). https://funceji.org/wp-content/uploads/2017/08/hooks-entender-el-patriarcado.pdf
hooks, b. (2017). El feminismo es para todo el mundo. Traficantes de sueños.
Infante, A. (2013). El porqué de una epistemología del Sur como alternativa ante el conocimiento europeo. Fermentum, 23(68), 401-411. https://www.redalyc.org/pdf/705/70538671007.pdf
Instituto Nacional de Estadística y Censos Ecuador. (2022). Canasta Familiar Básica Nacional y por ciudades-febrero 2022. https://www.ecuadorencifras.gob.ec/canasta/
Jurado Salinas, M. (2000). Hacia el desarrollo de una competencia binormativa. Revista del CEPE-UNAM, 3(3), 41–48. https://doi.org/10.22201/cepe.14059134e.2000.3.3.73 DOI: https://doi.org/10.22201/cepe.14059134e.2000.3.3.73
Lemebel, P. (1986). Manifiesto (Hablo por mi diferencia). Publicado en Crónica Chillán (Diario: Chillán, Chile), 24 de enero de 2015, p. 27. https://www.bibliotecanacionaldigital.gob.cl/bnd/628/w3-article-576625.html
Lima, L. (2011). Evaluación del aprendizaje y de la enseñanza. En L. F. Rodríguez Gutiérrez y N. García García (Eds.), Enseñanza y aprendizaje de la Historia en la Educación Básica (pp. 142-156). Secretaria de Educación Pública.
MacConmara, M.; Wang, B.; Patel, M. S.; Hwang, C. S.; DeGregorio, L.; Shah, J.; Hanish, S. I.; Desai, D.; Lynch, R.; Tanriover, B.; Zeh, H. III y Vagefi, P. A. (2021). Liver Transplantation in the Time of a Pandemic. A Widening of the Racial and Socioeconomic Health Care Gap During COVID-19. Annals of Surgery, 274(3), 427-433. https://doi.org/10.1097/SLA.0000000000004994 DOI: https://doi.org/10.1097/SLA.0000000000004994
Machado, J. (21 febrero de 2024). Estudiantes ecuatorianos apenas «pellizcan» los conceptos mínimos de su nivel formativo. Primicias. https://www.primicias.ec/noticias/sociedad/estudiantes-calificaciones-materias-examen-educacion/
Mariscal Orozco, J. L. (2015). Gestionar en clave de interculturalidad. Conaculta.
Martínez, R. (2019). Fundamentos para el reconocimiento de la Naturaleza como sujeto de derechos. En L. Estupiñan, C. Storini, R. Martínez y F. de Carvalho (Eds.), La Naturaleza como sujeto de derechos en el constitucionalismo democrático (pp. 31-47). Universidad Libre. http://files.harmonywithnatureun.org/uploads/upload866.pdf
Maurera Caballero, S. (2024). El desarrollo integral infantil durante el aislamiento social: la valoración de docentes ecuatorianos. Revista de Educación, 0(32), 275-296. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/7972
Maya López, M. (2013). De las TICs a las TACs: la importancia de crear contenidos educativos digitales, Didáctica, Innovación y Multimedia. Revista Científica de Opinión y Divulgación, 27, 1-15. https://core.ac.uk/download/pdf/39033428.pdf
Ministerio de Educación del Ecuador. (2013). Modelo del Sistema de Educación Intercultural Bilingüe [MOSEIB]. Ministerio de Educación del Ecuador. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2014/03/MOSEIB.pdf
Ministerio de Educación del Ecuador. (2020). Plan Educativo Aprendamos juntos en casa: Lineamientos Ámbito Pedagógico Curricular. Ministerio de Educación del Ecuador. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2020/09/Lineamientos-Plan-Educativo-Aprendemos-juntos-en-casa-Ciclo-Sierra-Amazonia.pdf
Miranda, E. (20 junio de 2019). Con huertos fomentan amor a las plantas en colegios de Samborondón y Daule. El Universo. https://www.eluniverso.com/guayaquil/2019/06/20/nota/7384761/huertos-fomentan-amor-plantas/
Mosquera, X. (22 julio de 2020). La brecha digital: su impacto en la educación en línea. Universidad Tecnológica Empresarial de Guayaquil. https://www.uteg.edu.ec/la- brecha-digital-su-impacto-en-la-educacion-en-linea/.
Muñoz, C. (2019, 22 septiembre). La campaña nacional de reforestación arrancó en Guayaquil. El Telégrafo. https://www.eltelegrafo.com.ec/noticias/sociedad/6/campana-nacional-reforestacion-guayaquil
NgoziAdichie,C.(2012). Todos deberíamos ser feministas. https://www.accionenredmadrid.org/wp-content/uploads/2016/09/TODOS-DEBER%C3%8DAMOS-SER-FEMINISTAS.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Alimentación y la Agricultura. (s. f.). El Desarrollo Sostenible. Fondo de las Naciones Unidas para la Agricultura y la Alimentación. https://www.fao.org/4/x5600s/x5600s05.htm
Orozco, M. (02 de marzo de 2021). 32 de cada 100 ecuatorianos vive con menos de USD 2,80 diarios. El Comercio. https://www.elcomercio.com/actualidad/negocios/ecuatorianos-viven-dolares-diarios-pobreza.html
Pagès, J. (2002). Aprender a enseñar historia y ciencias sociales: el currículo y la didáctica de las ciencias sociales. Pensamiento Educativo, 30(1), 255-269. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9069832
Pavani, G. Los derechos de la Naturaleza, el territorio y la plurinación. En L. Estupiñan, C. Storini, R. Martínez y F. de Carvalho (Eds.), La Naturaleza como sujeto de derechos en el constitucionalismo democrático (pp. 17-27). Universidad Libre. http://files.harmonywithnatureun.org/uploads/upload866.pdf
Pinto Calaça, I. Z.; Cerneiro de Freitas; P. J. Da Silva, S. A. y Maluf, F. (2018). La naturaleza como sujeto de derechos: análisis bioético de las Constituciones de Ecuador y Bolivia. Revista Latinoamericana de Bioética, 18(34-1), 155-171. https://doi.org/10.18359/rlbi.3030 DOI: https://doi.org/10.18359/rlbi.3030
Prats, J. y Santacana, J. (2011). ¿Por qué y para qué enseñar historia? En L. F. Rodríguez Gutiérrez y N. García García (Eds.), Enseñanza y aprendizaje de la Historia en la Educación Básica (pp. 18-64). Secretaria de Educación pública.
Quijano, A. (2014). Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. En Danilo Assis Clímaco, Cuestiones y horizontes: de la dependencia histórico-estructural a la colonialidad/descolonialidad del poder (pp. 777-832). CLACSO. https://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20140424014720/Cuestionesyhorizontes.pdf
Quintana-Arias, R. (2015). La escuela occidental: mediadora de una estabilidad territorial al revalorizar el universo indígena. Bío-Grafía, 8(14), 50-75. https://doi.org/10.17227/20271034.vol.8num.14bio-grafia67.82 DOI: https://doi.org/10.17227/20271034.vol.8num.14bio-grafia67.82
Renwick, R. (2007). Norma, variación y enseñanza de la lengua. Una aproximación al tema desde la lingüística de la variación. Lexis, XXXI(1 y 2), 305-329. https://doi.org/10.18800/lexis.20070102.012 DOI: https://doi.org/10.18800/lexis.20070102.012
Rojas García, I. (2017). Enseñar a leer y escribir en las disciplinas. Estado de la cuestión en las universidades colombianas. Folios, 45, 29-48. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-48702017000100003&lng=en&tlng=es DOI: https://doi.org/10.17227/01234870.45folios29.49
Samaniego, P. (2021, enero 19). Principales resultados de la encuesta sobre bienestar de los hogares ante la pandemia de Covid-10 Ecuador (Encovid-EC) [Discurso principal]. Conferencia de la Universidad Católica del Ecuador (PUCE) y Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (UNICEF). https://www.facebook.com/EconomiaPUCE/videos/451346302561421/
Santoro, P. (13 marzo de 2020). Coronavirus: la sociedad frente al espejo. The Conversation. https://theconversation.com/coronavirus-la-sociedad-frente-al-espejo-133506
Serrano Alicea, L. I.; López Javier, J. y Morales Morales, M. (2015). Relaciones recíprocas entre la escuela, la familia y la comunidad San Juan. Proyecto Alcanza, Módulo 8, 1-34. https://alcanza.uprrp.edu/
Soler Roca, M. (2014). Educación, resistencia y esperanza. Antología esencial. CLACSO.
Sopó, A. M. (2007). El concepto hegeliano de formación. Una aproximación. Logos, 12, 39-57. https://www.redalyc.org/pdf/954/95401204.pdf
Sousa Santos de, B. (2009). Una Epistemología del Sur. La reinvención del conocimiento y la emancipación social. Siglo XX - CLACSO.
Sousa Santos de, B. (2020). La cruel pedagogía del virus. CLACSO. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv1gm01nn
Tusón, A. (1994). Iguales ante la lengua, desiguales en el uso. Bases sociolingüísticas para el desarrollo de la competencia discursiva. Signos. Teoría y práctica de la educación, 2, 50-59.
UNICEF Ecuador. (09 de febrero de 2021). Los niños no pueden seguir sin ir a la escuela, afirma UNICEF. UNICEF para cada infancia. https://www.unicef.org/ecuador/comunicados-prensa/los-ni%C3%B1os-no-pueden-seguir-sin-ir-la-escuela-afirma-unicef
UNICEF Perú. (25 de marzo de 2014). La escuela del silencio. [Archivo de Vídeo]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=wBG3jUvTMCs
Valeriani, G.; Sarajlic Vukovic, I.; Lindegaard, T.; Felizia, R.; Mollica, R. y Gerhard Andersson. (2021). Addressing Healthcare Gaps in Sweden during the COVID-19 Outbreak: On Community Outreach and Empowering Ethnic Minority Groups in a Digitalized Context. Healthcare, 8(4), 445. https://doi.org/10.3390/healthcare8040445 DOI: https://doi.org/10.3390/healthcare8040445
Vázquez-Calvo, B.; Martínez-Ortega, F.J. y Cassany, D. (2018). Retos y oportunidades en la educación lingüística y tecnológica desde tres centros en Cataluña. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 7(2), 100-119. https://doi: https://doi.org/10.21071/edmetic.v7i2.6879 DOI: https://doi.org/10.21071/edmetic.v7i2.6879
Zayas, F. (2012). Los géneros discursivos y la enseñanza de la composición. Revista Iberoamericana de Educación, 59, 63-86. https://rieoei.org/historico/documentos/rie59a03.pdf DOI: https://doi.org/10.35362/rie590457
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Educación, Arte, Comunicación: Revista Académica e Investigativa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
EAC declara una política de autoarchivo que les permite a los autores colaboradores publicar y difundir sus artículos en otros medios electrónicos (webs personales, repositorios institucionales, blogs, etc.) bajo las condiciones de la licencia CC BY-NC-SA 4.0, con la condición de que suministren la información bibliográfica pertinente que acredite su primera publicación, lo que se autoriza solo después de que la EAC haya publicado.
• La revista EAC se reserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, pero otorga libertad plena para la reutilización de estas bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , así que sus publicaciones se pueden copiar, usar y reusar, difundir, transmitir y exponer públicamente a fin de que toda la comunidad interesada tenga pleno acceso. EAC demanda que se cite la autoría y fuente original (revista, editorial, DOI y URL de la obra) y que no se usen para fines comerciales u onerosos, así como que se mencione explícitamente la existencia y especificaciones de licencia antes mencionada.
EAC no cobra honorarios por procesamiento ni publicación de artículos. Todas nuestras gestiones son totalmente gratuitas.