Conceptual Categorization: An experience With General Secondary Education Students
DOI:
https://doi.org/10.54753/eac.v14i2.2514Keywords:
conceptualizatio, categorization, conceptual categorization, contextual knowledge, conceptual knowledgeAbstract
Conceptualization and categorization are two thought operations that allow us to organize knowledge and human experiences. Due to their significance for academic performance, a field research study was carried out in five public general secondary education institutions in Venezuela. The research sought to describe and analyze the conceptual categorization process carried out by Venezuelan adolescents, both male and female students in their first, third, and fifth years. The study is based on two disciplines: psycholinguistics and cognitive linguistics, specifically on the notions of semantic lexical development, conceptualization and categorization, which provided the foundations for the analysis and interpretation of the results. Students were presented with a 15-item test; each item contained eight words that they had to distribute in three groups. The words, related to the subjects of the General Secondary Education curriculum, were extracted from textbooks used in Primary Education; the selection prioritized the areas of natural sciences, Venezuelan geography, language and literature, mathematics, and social sciences. Students were allowed to group words freely, there were no imposed guidelines. Results provide information about the criteria applied by these adolescents and, specifically, they show the influence of conceptual and contextual knowledge in linguistic categorization, as well as the difficulties they had in executing the task.References
Adrián, T. (2021). El conocimiento contextual y el desempeño de un grupo de estudiantes de Educación Media General. Educación, Arte y Comunicación, 9(2), 35-47. https://revistas.unl.edu.ec/index.php/eac/article/view/1165
Adrián, T., y Jáimez, R. (2014). La comprensión de refranes por estudiantes venezolanos de Educación Media. Letras, 56 (91), 56-90. https://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0459-12832014000200004
Arias, F. (2012). El proyecto de investigación. Episteme.
Ascoli G. (1950). Comment l'enfant sait classer los objets. Enfance, 3.-1, 411-433 https://www.persee.fr/doc/enfan_0013-7545_1950_num_3_1_2196
Ausubel, D. P., Novak, J. D., Hanesian, H. (1983). Psicología educativa: un punto de vista cognoscitivo. Trillas.
Castorina, J. y Lenzi (2000). La formación de los conocimientos sociales en los niños. Investigaciones psicológicas y perspectivas educativas. Gedisa.
Cogn, J. y Borghi, A. (2020). A future of words: Language and the challenge of abstract concepts. Journal of cognition, 3(1). https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7583217/
Cuenca, M. J. y Hilferty, J. (1999). Introducción a la lingüística cognitiva. Ariel.
Luque Durán, J de D. (2004). Cognición y categorización. Una perspectiva sincrónica y evolutiva. Estudios de lingüística del español, 21, 103- 78. https://raco.cat/index.php/Elies/article/view/195596/359662
Galeano Marín, M. (2004). Diseño de proyectos de investigación cualitativa. Fondo Editorial Universidad EAFIT.
l of Psychology: Interdisciplinary and Applied, 3, 521–540. https://doi.org/10.1080/00223980.1937.9917519
Inhelder, B. (1976). De la configuración perceptiva a la estructura operatoria. En Wallon H. (Ed.), Los estadios en la psicología del niño (pp.145–171). Nueva Visión.
Langford, P. (1990). El desarrollo del pensamiento conceptual en la secundaria. Paidós.
Mandler, J. (2003) Conceptual categorization. En D. H. Rakison y L. M. Oakes (Eds.), Early category and concept development: Making sense of the blooming, buzzing confusion (pp. 103-131). Oxford University Press.
Martínez, M. (2001). Análisis del discurso y práctica pedagógica. Una propuesta para leer, escribir y aprender mejor. Ediciones Homo Sapiens.
Mehler, J. y Dupoux, E. (1994). Nacer sabiendo. Introducción al desarrollo cognitivo del hombre. Alianza.
Pazer, S. (1992). The development of place categorization in children. Children’s environment, 9(1), 14-26. https://www.jstor.org/stable/41514847
Oleron P. (1949). Pensée conceptuelle et langage. Performances comparées de sourds-muets et d'enfants dans des épreuves de classement multiple. Année Psychol, 51, 89-120. https://www.persee.fr/doc/psy_0003-5033_1949_num_51_1_8496
Piaget, J. y Inhelder, B. (1959). La genèse des structures logiques élémentaires. Classifications et sériations. Delachaux et Niestlé.
Piaget, J. y Inhelder, B. (2015). Psicología del niño. Morata.
Piaget, J., Allport, F. H., Day, E. J., y Lewis, M. M. (1965). El lenguaje y el pensamiento del niño pequeño. Paidós.
Rakison, D. H. y Oakes, L. M. (eds). (2003). Early category and concept development: making sense of the blooming, buzzing confusion. Oxford University Press.
Rivero Panaqué, C. y Beltrán Castañón, C. (2024). La inteligencia artificial en la educación del siglo XXI: avances, desafíos y oportunidades. Presentación. Educación, 33 (64), 5-7. https://doi.org/10.18800/educacion.202401.P001
Romero Chaves, C. (2005). La categorización un aspecto crucial en la investigación cualitativa. Revista de Investigaciones Cesmag, 11(11), 113-118. https://proyectos.javerianacali.edu.co/cursos_virtuales/posgrado/maestria_asesoria_familiar/Investigacion%20I/Material/37_Romero_Categorizaci%C3%B3n_Inv_cualitativa.pdf
Sandhofer, C. M. y Smith, L. B. (2001). Why children learn color and size words so differently: Evidence from adults' learning of artificial terms. Journal of Experimental Psychology: General, 130(4), 600–620. https://doi.org/10.1037/0096-3445.130.4.600
Sentis, F., Nusser, C. y Acuña, X. (2009). El desarrollo semántico y el desarrollo de la referencia en la adquisición de la lengua materna. Onomázein, 20(2), 147-191. https://www.redalyc.org/pdf/1345/134512612006.pdf
Sheya, A. y Smith, L. B. (2006). Perceptual features and the development of conceptual knowledge. Journal of Cognition and Development, 7 (4), 455-476. https://doi.org/10.1207/s15327647jcd0704_2
Strauss, A. y Corbin, T. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Universidad de
Antioquia.
Thelen, E. y Smith, L. B. (1994). A dynamic systems approach to the development of cognition and action. MIT Press.
Torres, R., Piñeiro, A. y Morenza, L. (2000). Estudio de seis categorías semánticas en niños pequeños. Revista cubana de psicología. 17 (2), págs. 106-113.
Universidad Católica Andrés Bello. (2025). SECEL UCAB 2024: empeoró el rendimiento académico de los alumnos venezolanos. https://elucabista.com/2025/04/25/secel-ucab-2023-2024-empeoro-el-rendimiento-academico-de-los-alumnos-venezolanos/
UNESCO. (2024). PISA 2022: el panorama de los países de América Latina y el Caribe. https://unesco.org/es/article
Universidad Autónoma de Madrid. (s/f). Curso básico de estadística descriptiva. http://www.uam.es/personal_pdi/economicas/fphernan/EconometriaTII.pdf
Vázquez, J. (2020). Categorías perceptivas y conceptos. Ágora. Papeles de Filosofía, 39 (2), 3-31. http://dx.doi.org/10.15304/ag.39.2.6666
Vygotsky, L. (1995). Pensamiento y lenguaje. Paidós Ibérica.
Zeithamova, D.; Mack, M., Braunlich, K.M Davis, T., Seger, C.; van Kesteren, M. y Kutz, A. (2019). Brain mechanisms of concept learning. Journal of Neuroscience, 39(42), 8259-8266. https://doi.org/10.1523/JNEUROSCI.1166-19.2019
Zetersten, M. y Lupyan, G. (2020). Finding categories through words: More nameable features improve category learning. Cognition, 196, 104135 https://doi.org/10.1016/j.cognition.2019.104135

Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Thays Adrián Segovia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
EAC declara una política de autoarchivo que les permite a los autores colaboradores publicar y difundir sus artículos en otros medios electrónicos (webs personales, repositorios institucionales, blogs, etc.) bajo los requisitos de la licencia CC BY-NC-SA 4.0 Como condición exige que suministren la información bibliográfica pertinente que acredite su primera publicación, lo que se autoriza solo después de que la EAC haya publicado la investigación.
El autor conserva los derechos de su obra publicada. La revista EAC le solicita únicamente que se le cite como fuente original (revista, editorial, DOI y URL de la obra), que no use la obra con fines comerciales u onerosos, pero sí que se mencione explícitamente la existencia y especificaciones de licencia antes mencionada.
EAC no cobra honorarios por procesamiento ni publicación de artículos. Todas nuestras gestiones son totalmente gratuitas.